عباس ثابتی‌راد: مجلس آماده تحویل لایحه «مدیریت شهری» و «درآمدهای پایدار» است تا با نگاهی کارشناسی آن‌را به تصویب برساند و بعد از گذشت ۴۰سال از تصویب نخستین قانون شهرداری‌ها، مسیری تازه پیش روی مدیریت‌های شهری کشور بگشاید.

مهرداد لاهوتي، رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس دهم با اعلام آمادگي مجلس براي همكاري در جهت تصويب دو لايحه دولت از تلاش مجلس براي ايجاد فهم مشترك سخن گفت؛ اگرچه وي از عمل نكردن دولت‌ها به وظايف قانوني‌‌شان طي سال‌هاي گذشته هم گلايه كرد. رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس دهم از عزم مجلس براي تصويب دو لايحه مديريت شهري و منابع پايدار شهري خبر داد. وي به برنامه فراكسيون مديريت شهري در مجلس دهم اشاره كرد و به همشهري گفت كه اگر فراكسيون بتواند در اين دوره چند اقدام مهم ازجمله تصويب اين دو قانون و نظارت بر اجراي آن را انجام دهد، كار بزرگي كرده است.

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي گفت: در طول سال‌هاي گذشته، مفاد بسياري از برنامه توسعه كشور به بحث مديريت شهري اختصاص داشت؛ چه مباحثي كه به مديريت يكپارچه شهري مربوط مي‌شد، چه مسائلي كه در آن مديريت شهري مي‌بايست با نهادهاي ديگر همكاري مي‌كرد. اما به‌دليل بي‌توجهي دولت‌ها طي 15سال گذشته، بسياري از مفاد اين برنامه‌ها به اجرا درنيامد و مي‌توان گفت كه دولت‌ها در اين موضوع تخلف كرده‌اند. لاهوتي با اعلام اينكه دولت‌ها مكلفند تا آنچه در قانون آمده است را به‌عنوان اعتبار در اختيار مديريت شهري بگذارند، گفت: هميشه دولت‌ها به‌دليل نداشتن منابع از دادن اعتبارهاي مصوب مجلس به مديريت‌هاي شهري سر باز زده‌اند. اين در واقع باعث خسران بزرگي به شهرها شده است. به گفته رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس دهم، روزگاري در برنامه مديريت مصرف سوخت و حمل‌ونقل عمومي قرار شد كه رقمي به شهرهاي كشور براي توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي اختصاص داده شود، اما دولت وقت به بهانه‌هاي مختلف از پرداخت اين ارقام شانه خالي كرد. متأسفانه نتيجه آن در شهرهاي كشور، ترافيك و آلودگي هوا و بسياري از معضلاتي است كه امروز جلوه كرده است. در قانون مديريت حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت قرار بر اين بود كه دولت‌ وقت 4هزار ميليارد تومان اعتبار به بخش درون‌شهري و 6هزار ميليارد تومان اعتبار به بخش برون‌شهري در حوزه حمل‌ونقل عمومي اختصاص دهد. اما اين رقم هيچ وقت اتفاق نيفتاد. مسلما دود عدم‌تعهد دولت به چشم شهروندان كشور رفت. لاهوتي معتقد است كه اگر اين اعتبار از سوي دولت وقت تأمين مي‌شد، تأثير بسيار زيادي در شهرهاي كشور به جا مي‌گذاشت.

  • تلاش براي فهم مشترك

قرار است تا چندي ديگر آنگونه كه رئيس‌جمهور در 9 ارديبهشت سال‌جاري گفت، 2قانون «مديريت شهري» و «درآمدهاي پايدار» به تصويب دولت برسد و پس از آن به‌صورت لايحه در اختيار مجلس قرار گيرد؛ 2قانوني كه بعد از گذشت تقريبا 40سال، قبايي نو به قامت مديريت شهري بدوزد و بسياري از مسائلي كه اين روزها باعث سرگرداني شهروندان در شهرهاي مختلف مي‌شود را به پايان برساند. اگرچه قرار نيست اين دو لايحه معجزه كند، اما قطعا مي‌تواند كمك بسيار بزرگي در كاهش هزينه، وقت و انرژي و همچنين كاهش بوروكراسي در شهرها كند. مهرداد لاهوتي شايد نقش قابل توجهي در اخذ رأي لازم از مجلس شوراي اسلامي براي اين قانون را بر‌عهده دارد؛ چرا كه رياست فراكسيون مديريت شهري در اختيار اوست.

لاهوتي از همكاري پيش از ورود اين لايحه به مجلس مي‌گويد. به گفته او هم‌اكنون پيش از آنكه اين لايحه حتي در هيأت دولت طرح شود، در حال مشاوره و مشورت براي تدوين اين لايحه هستيم. نماينده مردم لنگرود در اين‌باره اظهار داشت: فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي بنا دارد هم به‌منظور تصويب اين قانون و هم فعاليت‌هاي مديريت شهري كشور يك كار مشترك با دولت انجام دهد. وي معتقد است كه نمايندگان مردم نبايد در مجلس بنشينند و برنامه‌ها و طرح‌هاي خودشان را بدهند و از طرفي هم دولت بدون ارتباط با مجلس لايحه به مجلس ارائه كند. لاهوتي در اين‌باره گفت كه ما با سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها در تعامل هستيم. قرار است حتي در اين سازمان دفتري مستقل براي فراكسيون تاسيس كنيم تا در ارتباط دائم و مستمر باشيم. معتقديم آنچه دولت كار كرده است و نياز به اصلاح دارد، اصلاح كنيم تا به يك فهم مشترك برسيم.

  • دولت كوچك، كار بزرگ

رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس دهم گفت: ما موضوع مديريت يكپارچه را در تمام برنامه‌هاي توسعه ارائه داديم. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي فراكسيون مديريت شهري در دوره جديد واگذاري تصدي‌هاي 23گانه به مديريت شهري است. به گفته مهرداد لاهوتي «اگر ما بخواهيم اين تصدي‌ها را از دولت بگيريم و به شهرداري‌ها بدهيم و مهم‌تر از همه بتوانيم دولت را متقاعد كنيم كه در فرايندي عملي كوچك‌تر شود، كار بزرگي كرده‌ايم. البته نبايد فراموش كنيم كه اين اختيارات به همراه منابع و اعتبارات آن بايد به مديريت‌هاي شهري واگذار شود.» 

کد خبر 337749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha